<$BlogRSDUrl$>

fredag, september 22, 2006

Ordsprog der ikke holder 

Tidligere har jeg her bevist at en gammel vending bare holder (i omtalte tilfælde "hvor der handles, der spildes"). Men jeg føler også at jeg er nødt til at gå i kamp mod de ordsprog og vendinger, der bare ikke holder. Jeg syntes tit at folk kaster om sig med disse "guldkorn", uden at tænke over hvad de egentlig siger. Eksempelvis har folk tit sagt til mig at jeg ikke skal springe over hvor gærdet er lavest, men så er det jeg tænker: "Hvorfor ikke?". Hvis jeg skal over et gærde, så er det da nemmest at komme over, hvor det er lavest. Hvis jeg bliver jagtet af en gal tyr og kommer til hegnet, så stopper jeg ikke op for at finde det højeste sted...

"Man skal ikke gå over åen efter vand" - nej måske ikke hvis du skal slukke en brand, men hvis jeg er tørstig, så drikker jeg altså ikke åvand! Som barn fik jeg altid at vide at jeg ikke skal vælge det første og det bedste. Jamen hør nu - du siger jo, at det er det bedste - siger du til mig at jeg ikke skal vælge det bedste, fordi det tilfældigvis er det første!? Er jeg ikke god nok til det bedste?

At en fugl i hånden skulle være bedre end ti på taget, har jeg også svært ved at se, men okay, hvis du siger det. Men med fugleinfluenza og alting er jeg ikke begejstret for at rende rundt med en fugl i hånden, så hellere ti på taget...

"Kast ikke med sten hvis du selv bor i glashus" - Okay, jeg skal lige være med - jeg bor i et glashus og rundt omkring udenfor ligger der en masse sten, frister det ikke forbipasserende ballademagere lidt for meget? Dem vælger jeg altså at kaste væk!

Da jeg heller ikke er al for dygtig til at spare, får jeg ofte at vide at mange bække små gør en stor å. Og det er jo fint nok, men det kræver jo at de løber sammen, for mange bække små gør ikke nødvendigvis en samlet å, det er faktisk sjældent... og hvordan hjælper et kæmpe vandløb min økonomi? Jeg har sagt jeg ikke vil drikke det!

Folk der aldrig kan finde deres ting, siger ofte irriteret, at det er typisk, at de altid finder dem, det sidste sted de leder... Det er da trods alt et sundt tegn, for glemsomheden er da først trådt ind, når man fortsætter med at lede, efter at man har fundet det, man leder efter... Og hvis det altid er det sidste sted man leder, at man finder det mistede, så kunne man jo næste gang starte med at lede det mindst sandsynlige sted (det sidste sted man typisk leder), for det er jo så der det mistede er... men så har man jo selvfølgelig stadig fundet det det sidste sted man ledte, selvom det også var det første... hmm, ja den er lidt tricky...

Sådan kunne jeg blive ved, men vælger istedet blød at fnise lidt ved tanken om at "nød lærer nøgen kvinde at spinde." Åh hvis jeg var bedre til at tegne så kunne det give et sjovt billede. Valnøden der har taget en kælen kat med til den nøgne kvinde, så hun kan se hvordan den spinder...

Comments:
Udemærket Hr. Skjødt, der er altsp stadig liv. Jeg tænkte nok at jeg på en eller anden måde kunne ryge dig ud af hullerne. Nu vi snakker om åndsvage vendinger. "han har røven fuld af penge" Jamen fint nok, men medmindre at han har specielt meget plads i skatkammeret til penge, så vil jeg mene at det er begrænset hvor mange der kan være der, og hvem ville tage imod de penge der først har været placeret i nogens røv ?, Det giver jo ordt sorte penge en helt ny mening, eller skulle m,an måske sige brune penge.
 
Alle veje fører til Rom?! Jeg kan godt fare lidt vild nu og da, men jeg er sgu aldrig endt i Rom på vej til uni.
 
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?