<$BlogRSDUrl$>

mandag, oktober 02, 2006

Hjem til Rikke 

Mennesker har navngivet efterhånden alt gennem tiden. Nogle gange personliggør vi ting, ved f.eks. at give hunde andre navne en blot "hund" eller "labrador", men kalder vores egne hunde eksempelvis "Fido". Vi personliggør. Vi gør det med mange dyr, børn og sågar skibe. Landmænd og herremænd har altid navngivet deres gårde og godser - fred være med det. Jeg har personligt altid syntes at bygrænsen må være grænsen! Byhuse skal ikke have navne, det er nok med adressen. "Bakkely", "Lykke" og den populære "Pax". Det er da hæsligt! Men her i Aalborg er det et hus der tager præmien for latterlige påfund:

- "Hej skat, jeg har opkaldt mit hus efter dig"
- "Så jeg er hus, er jeg?"

Gad vide om de selv syntes det er pænt? Nå, men Rikke er til salg...

Comments:
Antropomorfisme er et udbredt fænomen, og dækker over det at tillægge ikke-menneskelige ting, menneskelige egenskaber. Eksempelvis 'driller' computeren, eller bilen er 'tørstig'.

Specielt indefor medieverdenen bruger vi det hele tiden - et emne der i nærmeste fremtid vil blive behandlet på mediamonster.dk.

I tilfældet med 'Rikke', må vi jo nærmest konstatere at der er tale om en omvendt antropomorfisme, hvor den levende bliver tillagt 'døde' egenskaber. Gad vide om den virkelige Rikke vil blive glad for at høre det? "Hej skat, jeg synes du er ligeså levende som et hus!" - Det er sikkert ikke noget man skal tænke over :)
 
I den del af Bibelen som omhandler de 1o bud står der :"Du må ikke begære din næstes hustru. Du må ikke eftertragte din næstes hus eller mark, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom."

Her er både Hustru og hus sammenligneligt. Det har selvfølgeligt noget at gøre med at et hus og en hustru, som vi jo alle ved, er en del af en Mands ejendom. Men jeg har læst en overstættelse hvor hus kommer først... Der måske kimen til forståelsen af dette fænomen.

Men jeg må jo også huske at pege på kendte og anderkendte navngivne huse som "Villa Villekula", "Nøddebro Præstegård"(selv om det mest af alt er en beskrivelse og Frank Lloyd Wrigts "Falling Water".
Jeg kunne godt tænke mig på et tidspunkt at navngive eget hus "Poul-Bent". Mest af alt fordi det ligger så godt i munden.
 
Jeg overvejer selv i øjeblikket om mit første hus skal hedde "Hus". Men jeg har selvfølgelig også altid gerne ville have en hund der hedder "Hund". Så er det også nemmere at købe en madskål til den...
 
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?